– Se rundt deg, da! Her har vi epler i verdensklasse, vill natur og fantastisk kultur. Min visjon er at Hardanger skal bli Norges Piemonte, sier den ambisiøse eplebonden Olav Bleie.

– Her har vi alle ingrediensene til en reiselivsdestinasjon i helt i toppsjiktet, sier gründer Olav Bleie, og speider utover det ville og vakre landskapet. Foto: Bård Gundersen

– Her har vi alle ingrediensene til en reiselivsdestinasjon i helt i toppsjiktet, sier gründer Olav Bleie, og speider utover det ville og vakre landskapet. Foto: Bård Gundersen

På Bleie, innerst i Hardangerfjorden ved det lille tettstedet Nå mellom Odda og Utne ligger gården til Olav. Velholdte gårdshus klamrer seg fast i den bratte fjellsida mellom lange rekker av eple-, plomme- og morelltrær. Av de edle råvarene har gründer og eplebonde Olav skapt drikke i verdensklasse.

Se film fra Bleie gard her

– Vi selger ikke bare drikke. Vi selger en hel historie, sier Olav, mens han med raske automatiske håndbevegelser tynner ut de tettvokste eplegrenene for overflødige epler.

– Det skal være en knyttneve mellom hvert eple slik at de får vokse seg store og saftige før de plukkes, viser Olav. Dette har han gjort hele livet. Helt fra han var barn deltok han i epleplukking og produksjon. Med denne kunnskapen har han nå skapt sin egen bedrift, Alde Sider, og i år er han en av seks finalister til prisen «Årets lokalmatgründer» som deles ut av næringsorganisasjonen for bygdeturisme og gårdsmat, HANEN, og dagligvarekjeden MENY.

TunByr+Ñ Alde 0144
Alt gjøres for hånd på Bleie. For at eplene skal vokse seg store og saftige gjennom sesongen må grenene tynnes ut. Foto: Bård Gundersen

Unge krefter til bygda

– Jeg har alltid kjent på en dragning hjem, sier Olav, som, etter å ha studert kjemi i Bergen i noen år, flyttet tilbake til hjembygda. Da han klarte å finne en kobling mellom å utvikle noe nytt og videreføre gården, var valget enkelt.

– I denne vesle bygda har vi allerede fire etablerte siderprodusenter, og snart blir vi sju, sier Olav entusiastisk, og mener at de er i medvind.

– Vi må sørge for at det blir et attraktivt og kreativt miljø for oss unge her. Min tanke er at vi er sterke sammen, og at vi har en helt unik historie å selge, sier Olav.

TunByr+Ñ Alde 0210
– Hardanger er et stort geografisk område, men det er bare den vesle lille stripa på hver side av fjorden som er dyrkbar. Produsentene som holder til her må jobbe sammen for at vi skal bli store, sier Olav.

Sterke sammen

Olav skryter av miljøet i bygda, og mener de sammen har bygget en positiv delekultur.

– Jeg har store vyer for dette området, og hvis vi står sammen som produsenter og deler kunnskap kan vi få til store ting, sier Olav bestemt.

Selv samarbeider han tett med produsentene – og konkurrentene – Edel sider og Aga sideri. Sammen presser de og lager eplemost, i tillegg til at de deler på produksjonsutstyr.

– Rent bedriftsøkonomisk er det svært positivt å samarbeide, sier Olav. Han blir ivrig når han snakker om samarbeid, og mener at der man i fellesskap finner grunnoppskriften på suksess, kan hver og én lage sin egen unike mikrovariasjon.

– Jeg er sikker på at den beste sideren i Hardanger ennå ikke er laget, sier Olav optimistisk.

TunByr+Ñ Alde 0031
Olav har investert i eget produksjonsutstyr. Her lages eplemost og sider av det dyrebare råstoffet. Foto: Bård Gundersen

TunByr+Ñ Alde 3144
Alt er gjennomtenkt. Tro mot konseptet fortelles det på etiketten hvordan mosten har blitt produsert, og at mosten er «godkjent av mor mi». Foto: Bård Gundersen

Gründer med sterk vekst

Faren til Olav leverte frukt direkte. Da Olav tok over for fullt i 2014, ville han foredle frukten, og gikk i gang med å eksperimentere med råvarene. Resultatet ble egenprodusert most og sider.

– Jeg begynte med et par tusen liter som ble utsolgt med en gang. Siden har jeg doblet produksjonen hvert år, forteller Olav fornøyd.

I dag har han bygget om løa til produksjonslokaler, investert i topp moderne utstyr og har fem ansatte på gården.

Det høres imponerende og enkelt ut når Olav deler sin suksessoppskrift. Men det har ikke alltid vært lett. I 1994 opplevde familien og bygda et dramatisk snøskred. Alle overlevde, men skredet tok med seg bygninger og mye av livsgrunnlaget deres. Alt måtte bygges opp på nytt.

– Det har jo også bidratt til at vi nærmest ble tvunget til å stå sammen, sier Olav om den tøffe tida.

TunByr+Ñ Alde 3165
På denne gamle steinen viser Olav at gårdens opprinnelige bumerke er risset inn. Dette emblemet var inspirasjon da logoen ble designet. Foto: Bård Gundersen

Skiller seg ut

Den innovative produsenten har gjort noen modige valg underveis.

– Da jeg fikk pengestøtte fra Innovasjon Norge, brukte jeg alt på design!, bryter Olav ut. Umiddelbart tenkte han at det mest fornuftige ville være å kjøpe inn produksjonsutstyr. Men et tips fra en rådgiver i Innovasjon Norge om å investere i design og konseptutvikling fikk han på andre tanker.

– For meg føltes det jo helt vanvittig å bruke nesten hundre tusen på å tegne noen kruseduller før vi i det hele tatt hadde omsetning, ler Olav høyt.

Men han bestemte seg for å bruke hele potten på å etablere konsept, navn, logo og nye nettsider.

– Det er den beste investeringen jeg har gjort! Det har hjulpet meg å finne kursen, og gjort det klart for meg hva jeg skal gjøre - og ikke gjøre, sier Olav.

Tro mot gårdshistorien

Krusedullene Olav snakker om ble etter hvert logoen til Alde sider. Et stramt og egenartet design, bygget opp av enkle streker inspirert av gårdens eget bumerke eller våpenskjold, pryder både flasker, klær og utstyr. Olav forteller at før hadde alle gårder et slikt merke som de risset inn i kister og vegger.

– Navnet fant faren min på, forteller Olav, og forklarer at ordet «alde» var det gamle navnet for frukt i Hardanger.

Å bygge bedriften rundt familiehistorien har vært viktig for Olav hele veien. På flaskene står det «godkjent av min far».

– Vi selger ikke bare produkter, vi selger en ekte historie. Han trekker paralleller til agroturisme i Piemonte og Bordeaux, og mener at Hardanger, med den uslåelige kombinasjonen av flott natur, spennende kultur samt mat og drikke i verdensklasse, har et reiselivsprodukt helt i toppsjiktet i verden.

– Vi smaker med mer enn bare tungen!, sier Olav. – Når turistene har vært på besøk her, og åpner en flaske de har kjøpt her hos meg, da skal de oppleve helheten når de drikker.

«Jeg har store vyer for dette området, og hvis vi står sammen som produsenter og deler kunnskap kan vi få til store ting»
Olav Bleie

Alde sider

  • Gården ligger på Bleie ved sørfjorden i Hardanger
  • Drives av Olav Bleie
  • 50 dekar med eple, plommer og moreller
  • Omsetning 2018: 6 millioner kroner
  • Leverer frukt til Hardanger Fjordfrukt
  • Produserer eplemost og sider på gården Les mer på: www.aldesider.no

Årets lokalmatgründer 2019

Konkurransen er en gründerpris innen lokalmat
Prisen gis til den bedriften som har vært best på innovasjon, nyskaping og lønnsomhet. Les mer om prisen her
HANEN og MENY står bak kåringen som skjer for femte gang i år
Fra 1. august kan du stemme på din favoritt på www.hanen.no
Vinneren blir avslørt under åpningen av Dyrsku’n i Seljord den 13. september 2019

Juryens begrunnelse

«Alde sider er markedsleder på sider og en produsent med meget rask vekst som har fokusert på design og bruk av egen gårdshistorie. Olav er en viktig representant for den nye generasjonen i Hardanger som har valgt å flytte hjem og ta gårdens ressurser i bruk på en ny og spennende måte.»

Stem på din favorittkandidat HER.