Konkurransen om Norges beste gårdsbutikk gjennomføres for første gang sommeren 2021. Gårds- og lokalmatutsalg er viktige for mennesker i lokalsamfunnet og utgjør en vesentlig del av reiselivsopplevelsen både for nordmenn og internasjonale reisende. HANEN vil med konkurransen motivere til utvikling av denne arenaen.

Det er fullt av flotte gårdsbutikker rundt om i landet. Her fra Galåvolden Gårdsbutikk.

Det er fullt av flotte gårdsbutikker rundt om i landet. Her fra Galåvolden Gårdsbutikk.

Om konkurransen

Konkurransen Norges beste gårdsbutikk skal bidra til å løfte kvaliteten på opplevelsen og lønnsomheten til norske gårdsutsalg og lokale utsalg.
Vi skal premiere dem som ønsker å utvikle og satse på sin gårdsbutikk (på helårsbasis) med et selgende vareutvalg, eksponering og gjerne med foredling i form av matservering.
Markedsføring av utsalget skal vektlegges, og kommersiell teft skal belønnes.

Kriterier for å kunne delta i konkurransen er at
Utsalget er en enkeltstående butikk eller utsalg på en gård. Men det kan også være en lokalmatbutikk i tilknytning til et sentrum eller andre lokasjoner.
Utsalget er en god representant for norsk gårds- og lokalforedlet mat, foredlet eller produsert av norske bønder og lokale produsenter.
Omsetningen (verdi) skal komme fra i hovedsak lokalforedlet og drikke, enten servert på menyen eller solgt som produkt. Lokale håndverksprodukter kan også inngå.

Nominering og juryering

Publikum nominerer sin favorittgårdsbutikk - enten i sosiale medier eller når de er i butikken
De 3 som har flest nominasjoner går videre til finale hvor de skal presentere seg selv i en video. En uavhengig jury bestående av kompetansen innenfor salg, reiseliv og landbruk kårer vinneren av Årets beste gårdsbutikk.
Jury er
Cecilie Berg, frilans journalist i Hjemmet og Maison mat og vin
Kari Hasselknippe, konseptutvikler
Kyrre Rømulf, faglig leder Norsk reiselivsfagkole på Geilo
Kari Marte Sjøvik, rådgiver for lokalmat og reiseliv i Norges Bondelaguryen bestående av

Vinner får 10 000 kr i premie i tillegg til promotering og synliggjøring i medier.