Gjøvik til Granum Gård langs den gamle Ridevegen.

På Granum med utsikt mot Randsfjorden. Foto: Marianne Konow

En flott tur fra Mjøsa ved Gjøvik til Granum Gård med panoramautsikt ut over Randsfjorden eller motsatt vei fra Granum til Gjøvik.
Sykkelruta går på eldgamle ferdselsveier gjennom variert kulturlandskap med aktivt jordbruk. Den gamle Gjøvikvegen var hovedveien mot Gjøvik (som den gang ikke var noen by) fra eldgamle tider fram til 1860. Rundt 1860 vokste Gjøvik by fram rund glassverket. Da kom også den nye traseen som er hovedveien nå. I motsetning til denne gikk den gamle veien gjennom levende bygder

Distanse: 30 km
Samlet stigning: noe stigning
Underlag: Lett blanding av asfalt, grusveier og stier
Vanskelighetsgrad: Noe stigning. Ikke så godt egnet for barn.
Biltrafikk: Store deler av turen går langs trafikkerte veier.
Anbefalt sykkel: Alle typer.

Sykkelruta

Gjøvik stasjon (129 moh) --- 4 km asfaltvei sykkelrute 5 Eiktunet/Gjøvik klatrepark -----7,5 km asfaltvei -- Vardal kirke ( 775 moh) ---4 km grusvei- Mustad Gård----5 km asfaltvei-- Seval (sving av mot Borgen ikke mot Landåsbygda og sving inn til høyre på grusvei)---1,8 km grusvei-Sevaldselva------4 km skogsbilvei- Hævop---1 km asfalt- Nerby Gård----1,3 km skogsvei/grusvei Granum Gård (400moh)

Fra Granum til Gjøvik er en lettere sykkeltur enn Gjøvik Granum da det er mye stigning fra Gjøvik opp til Eiktunet.

Foto: Marianne Konow

Turen beskrevet av 3 som har syklet tur –retur

Turen er ca 28 km. Noe stigning og oppover og nedoverbakker, men mye flott å se på og stoppe å fotografere underveis. Middag/kveldsmat og overnatting med frokost kan bestilles her på Granum Gårds historiske Pensjonat.
Vi var tre voksne som syklet turen på den gamle Gjøvikvegen. Vi syklet fra Granum Gård ved Randsfjorden til Gjøvik stasjon ved Mjøsa og tilbake igjen. Dette gjorde vi på en dag med en vanlig elsykkel, en grov stisykkel og en helt normal sykkel.

Turen fra Granum Gård til Gjøvik stasjon er på 30 km og vi brukte totalt 3,5t med pauser, og var i bevegelse i 2t og 15 min av tiden.
Turen starter på grusvei fra Granum til Hannval før den raskt går over til en skogsvei/sti et lite stykke til Nerby. Deretter er det asfalt et lite stykke til Hævop. Der er det en grind og grusvei et godt stykke med sti på slutten over Sevalselva, der vi måtte bære syklene over bekken. Deretter syklet vi på grusvei en liten runde om Borgenvegen før vi kom opp til Sevalvegen, fykesvei 2388. Her går det an å ta en snarvei på en litt mer ulendt sti. Oppe på Sevalvegen er du på det høyeste punktet på turen og det føles som mest nedover fra her. Turen er motiverende siden det går oppover i starten, men det tenker man ikke så mye over siden det er spennende sykkelveier. Deretter har man god utsikt i retningen man skal slik at man er at man nærmer seg målet. Utsikt til Mjøsa har man så tidlig som ved Seval, og den dukker opp nå og da hele veien til Gjøvik. Videre fra Seval er det asfalt til krysset, og bunn av bakken, ved Mustad. Herifra er det grusvei litt opp og ned til Vardal kirke. Resten av vegen til Gjøvik er nå på asfalt. Hele vegen er det fartsgrense 60 og lite trafikk. Det er flatt en stund fra Vardal før det går slakt nedover til Eiktunet. Her er det fint å stoppe og nyte utsikten. Videre er det ganske bratt ned igjennom boligbebyggelsen, sentrum, og til slutt nede på Stasjonen. Fv. 2388 følger man helt ned til Gjøvik stadion, og herifra er det flere veier til mål, men vi to av fylkesveien og fulgte en skiltet sykkelrute ned gjennom den siste kilometeren av sentrum ned til stasjonen.

På veien tilbake fra Gjøvik stasjon til Granum gård tok jeg ikke tiden hele veien, men vi brukte nok litt lenger tid siden det ble flere høydemetre å bestige. Vi brukte totalt 1t 40 min fra Gjøvik stasjon til krysset ved Mustad. Turen føles litt lang med alle oppoverbakkene, kanskje spesielt hvis du har syklet andre veien først. Når man har gjort unna de fleste oppoverbakkene føles det bedre. Vi hadde én elsykkel som vi byttet på, noe som kan anbefales! Ruten er kanskje ikke for de yngste da 3 mil med en del oppoverbakke krever litt, og det meste av strekningen går langs bilveg.
Fra stasjonen anbefales det å følge de små brune sykkelskiltene merket med rute 5, Øverby. Den går opp forbi Gjøvik kirke og ut på fv. 2388 ved Gjøvik stadion. Derfra kan man også følge veiskilt til Øverby, men man skal altså følge fv. 2388 helt til Seval. Når man kommer til Eiktunet er den bratteste stigningen unnagjort, og her er det is å få kjøpt! På strekningen fra Gjøvik til Granum må man snu seg får å få med seg utsikten mot Mjøsa underveis på turen, men det er fine fjell i sikte i retning Granum, og mye fint å se på hvis man ser seg rundt, både hester og langhårete kuer!